Thursday, August 09, 2012

Pengaruh puasa pada kulit !


Puasa mendatangkan manfaat dari segi mengurangkan risiko penyakit kulit. Ini kerana pengambilan makanan dan minuman yang sedikit bermakna sedikit pula makanan dan minuman yang diserap oleh tubuh. Dengan demikian, maka kuantiti air yang masuk ke dalam kulit juga menurun. Hasilnya, kulit semakin kebal pada kuman dan penyakit perut. Mengapa? Ini kerana apabila hanya sedikit air yang masuk ke dalam kulit, maka peluang penyakit-penyakit kulit, radang dan pelbagai penyakit merbahaya bagi menjangkiti tubuh diminimumkan. 

Kajian perubatan mendapati puasa menghasilkan keimunan yang luar biasa dalam membasmi virus-virus kecil dan sekaligus mencegah terjadinya campuran unsur-unsur zat kalsium. Dengan berpuasa, struktur sel-sel yang rosak dapat tumbuh semula (regenerate) dengan cepat, sehingga tidak memberi sedikit pun ruang kepada bakteria dan virus bagi menceroboh kulit dan lain-lain organ.

Dengan berpuasa, bakteria, virus, dan sel barah tidak mendapat nutrien yang mencukupi. Dalam pada itu, tubuh manusia mengandungi parasit-parasit yang menumpang hidup, termasuk menumpang makan dan minum. Dengan berpuasa, maka kuman, bakteria dan sel-sel barah tidak akan dapat bertahan. Ia seterusnya keluar melalui cecair tubuh bersama dengan sel-sel yang mati dan mengandungi toksin. 

Orang kafir yang tidak berpuasa Ramadhan tidak mempunyai 'benteng' (keimunan) yang kukuh. Jadi, kulit mereka akan cepat mengalami gatal-gatal dan kemudiannya luka-luka kecil, di mana luka-luka itu menjadi 'laluan' bagi bakteria dan virus masuk ke dalam tubuh. Apabila luka-luka itu dijangkiti, maka timbul pula radang kulit yang teruk, lepuh dan pembengkakan yang menyebabkan kesakitan yang luar biasa. 

Sumber rujukan & Kredit : BUKU ARMAGEDDON 2012 BENCANA AKHIR ZAMAN . bukan copy paste okay . harap maklum ;D

PROMOTION : Sila dapatkan buku nie di kedai-kedai / toko-toko berhampiran rumah anda . Buku nie best gilee ! dye ade buat kajian & rumusan tentang hari kiamat , akhir zaman , kisah Dajjal , Yakjuj Makjuj , & macam-macam lagi lah . best ! dia akan ceritakan secara terperinci . Sila bersiap-siap sambil tangan memegang duit poket secukupnya lalu lari terkedek-kedek 1678274620 k/m sesaat menuju ke kedai yang sepatutnya ! bukan Bazaar Ramadhan okay . harga bawah RM50 . apalah sangat harga dengan ilmu yang meluas tue . kannn :D

-------------------------------------------------------------------------------------------------

See , betapa banyaknya hikmah berpuasa di bulan Ramadhan yang penuh barakah ini . Macam tue pun takkan korang nak mengeluh haus / lapar laa . Setahun sekali jee kott . Sebulan dalam setahun jee kott . So , banyak-banyakkanlah kumpul pahala di bulan barakah nie . Semoga kita dipertemukan dengan malam LailatulQadar . Amin . 

klik : Dunia Penuh Keajaiban !

CLICK DONATE N GET REWARDED ->


Thanks for reading. Do like and leave your comment. Really appreciate that :)

Comments
9 Comments

9 comments:

  1. wahh.... ada efek ke?.. tak tau lak... huhu~..

    salam perkenalan.. mintak izin follow sini.. hehe... selamat menyambut bulan ramadhan.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu.adee..salam perkenalan juga..thanks follow
      Selamat menyambut bulan Ramadhan jugak :D

      Delete
  2. wahh.... ada efek ke?.. tak tau lak... huhu~..

    salam perkenalan.. mintak izin follow sini.. hehe... selamat menyambut bulan ramadhan.... :)

    ReplyDelete
  3. ye..setuju sangat.. memang banyak hikmahnya bila berpuasa ni

    ReplyDelete
  4. Ramadhan mcm SEKOLAH..
    mendidik macam2.. kan?
    tp ramadhan dah nak habes T__T

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah.betul tue..
      macam2 hikmah ade..
      tawu tapee.semoge dipertemukan lagi dgn ramadhan taon depan yee :D

      Delete
  5. mcm menarik .. mee mmg suka buku bab2 mcm nih .. tq sharing :)

    ReplyDelete

✿ Assalamualaikum, thanks comment here yo ! ✿

This is an Official Blog. Copyright© All Rights Reserved http://craftynieya.blogspot.com